Sommeren med Fleur 2019

Vi deltog ikke i Tærø Rundt i 2019 grundet mandskabsmangel. Jeg sejler nemlig ikke med, fordi min psykolog og jeg er enige om, at de mange kryds og den rå tone er for traumatisk for en skrøbelig ældre dame. De ellers beredvillige børnebørn huskede kun alt for godt den forrige sejlads, hvor de sad i timer under sol og slatne sejl og stirrede på den forjættede ø, hvor deres computere stod tavse hen, og den store tube med makrelguf måske var spist, når eller hvis de nogensinde kom hjem.

Så vi besluttede os for at deltage i aftenfesten og så afsted på det store togt næste dag. For ikke at stå med levninger bestilte jeg et par af Yassins dejlige burgere. Jeg var lidt tidligt på den, da jeg ville hente dem, og den gode vært tilbød mig en kop kaffe og en plads i solen. Kaffen var en balje tripple espresso og smagte herligt. Om natten hørte jeg uret slå 2, 3, 4, 5 og 6, før jeg faldt i søvn.

Men afsted til Femø kom vi i skønt vejr. Det var tidligt på sæsonen, så vi undrede os noget, da vi så, at der var mange master i havnen – svenske, skulle det vise sig, på flagene stod der eskadre. Nå, det var en fredelig besættelse, og der var også plads til os.

Vi tog til Omø, som var besat af sejlklubben fra Grossenbrode i kæmpestore både. Manden i grillbaren havde lige været ved at lukke butikken, men da han så sejlerne vælte ind, skiftede han sind.

Morgenrøde på Omø.

Der var skønt, så vi tog en ekstra dag. Vi havde ikke lige lagt mærke til, at købmandsbutikken kun var åben hveranden dag, og det var ikke den dag. Vi endte med en burger fra havnegrillen. Udmærket, men ikke på niveau med dem fra Farø Vad. Vi har altid muligheden for en gang pasta med skaldyr, hvortil jeg regner fiskebollen, da dåsen jo skal åbnes med et skarpt redskab, men det er en ret, vi gemmer, til nøden er stor nok.

Havnen på Omø og faciliteterne er blevet rigtigt pæne. Der står cykler fremme, som man bare kan tage. Desværre for mig var sadelstangen smurt rigeligt med olie.

Så blev det Lohals med en vidunderlig grillaften, bare ben og arme hele aftenen. Men vi skulle jo også følge valget. Vi har i salonen en liden fladskærm på væggen, forbindelsen var ustabil, så mange gange fragmenteredes politikernes ansigter. Måske var det et billede af deres sande ansigter eller politik?

På grund af truende torden og skybrud nøjedes vi med at tage til Lundeborg, som jeg ikke kan fordrage. Jeg ved ikke hvorfor, for der er da nydeligt. Svendborg derimod har jeg ingen problemer med, især ikke så tidligt på året, hvor vi ikke er mange på vandet.

På en af vore første ture sammen i Noatun syntes Benny godt, at vi kunne krydse ind til Svendborg. Det var regnvejr og en kende usigtbart. Det var før genuarullen, så jeg hang ud over rælingen. Jeg kunne nogenlunde se de modsejlende, men havde absolut ingen fornemmelse for fart og afstand. Meget lidt morsomt.

Vi lagde til i havnen inde i byen nærmest lige ved fortovet. Det var en smuk aften, mange promenerende, et populært røgeri, skaterfestival og ud på natten de sædvanlige brunstbrøl fra snaldrede, skuffede ungersvende. Fucking losers var en meget brugt vending.

På Skarø var der dejligt stille, dejlig luft og natur. Næste dag var vejret ret grimt, så vi blev. Vi hjalp en tysk båd på plads. Det tog tid og kræfter, og de var sikkert også trætte og sure på hinanden. I hvert fald gik de fra borde med knyttede fjæs og lige forbi os uden et ord.

I Faaborg sad vi på torvet med en dejlig cafe latte i bløde stole. Man bliver en kende fladrøvet af at sidde i båden. Kirkeklokkerne slog 12, og vi glædede os til den opbyggelige salme, der plejer at følge efter. Det blev så En Sømand Han Må Lide, og det er der da en sandhed i.

På Lyø var klimaet subtropisk, når vi gik på de smalle vandrestier efter regnen. Duft af blomstrende hyld, hybenroser og kaprifolier, summende bier og masser af små sommerfugle.

God morgen til en ny dag i subtroperne – på Lyø.

I Assens skubbede jeg igen Benny på kaffebar. Det blev en tyrkisk, for den havde den største parasol, og det var begyndt at dryppe lidt. De havde også den største kaffe, serveret i kæmpeglas, som det tog et kvarter at få en temperatur, så vi kunne holde om dem. Der var sparet på bønnerne, og selv den store  parasol kunne ikke klare slagregnen. Natten igennem regnede og tordnede det og næste dag med.

I Middelfart fik jeg en en anmodning fra et barnebarn om at gennemse hans tyske eksamensopgave. Det lovede wifi på havnen rakte ikke ned til os, så jeg måtte skrive rettelserne på telefonen. Det betød, at hvert eneste bogstav skulle bekræftes på telefonen, indtil den kendte ordet. Mit tyske er rimeligt, men rækker ikke umiddelbart til en artikel om fægtekunstens fortræffeligheder og våben.

I Fredericia gav vi os god tid, gik den lange tur ind til byen og hele volden rundt. I den gamle havn er der opstået et sjovt cafemiljø. Det begyndte at regne igen. I et lille vindue af regnen nåede jeg Brugsen i tørvejr, men måtte købe en paraply, da jeg skulle tilbage.

Over Hou til Norsminde, hvor min nieces søn holdt 10 års fødselsdag. Vi havde ikke taget højde for, at slusen var åben. Der var en voldsom strøm, men vi kom da på plads, smukt med klitlandskab på begge sider. Så var vi til en dejlig komsammen med de fleste fra den jyske del af familien. Det sluttede med grillmad. Det er første gang, jeg har fået grillede æbleskiver. Ikke dårligt.

Vindretningen passede til Egå. Jeg havde en ophobning af vasketøj og gad ikke spankulere rundt på den fancy Marselisborg Marina. Maskinen var i udu, og jeg havde smidt penge i. Jeg henvendte mig tænderskærende til en ansat på havnekontoret. Hun satte mig ud i solen med en kop kaffe, indtil hamselv kunne kigge på det. Det kunne han ret hurtigt, og min udgift blev refunderet, og jeg skulle da endelig blive siddende og drikke kaffen. Ordentlige folk!

Vi blev i Aarhusbugten, som vi ikke har dyrket så meget, og tog til Nappedam, hvor der var dejligt. Jeg måtte hoppe i havnen et par gange mellem retterne for ikke at få hedeslag. Vi undgik ikke Marselisborg, og det er også fint nok med en strøgtur, bilfims, larm og indkøb. Vi ville se domkirken, men kom et par minutter for sent, da den lukkede kl. 16. Næste dag stod vi der i åbningstiden, men måtte ikke komme ind, for der var dimission for maskinfolk, og det var privat. Det undrede os noget, og et udenlandsk par, der havde overnattet i Århus for at se kirken, tog det heller ikke med ynde.

Juelsminde var i helt usædvanligt festhumør.

I Juelsminde, der ellers er en meget stille by, var der et leben, flag på broerne, fyldte cafeer og liv i hovedgaden. En kvinde fortalte mig, at selv bageren havde åbnet efter en lang lukket vinter, og top of the pops var, de havde fået streetfood!

Der var lovet alvorlig vind, så vi stod tidligt op og sejlede til Strib. Knap havde vi fået os fortøjet, før alle helvedes dæmoner blev sluppet ud af posen. Båden rokkede og rullede på sin plads. Det vænner man sig til, men lydene vænner vi os aldrig til. Og mens vi hjalp nogle andre ind, gik vores båd ind i broen og lanternen blev smadret.

Vi fik en ny lanterne, som Benny baksede en del med i Årøsund. En venlig mand tilbød at hjælpe og brugte rigtig meget tid på det. Næste dag hjalp han os også ud. Vi lå på en kæmpeplads med tre sæt pæle, og vinden hev i os, men han og et par kammerater fik os pænt ud. Jo, det er flinke folk i Jylland, og havnepengene er meget billigere end i Vordingborg Kommune.

I Haderslev fjord var der en usædvanlig stærk modstrøm, så vi stampede os frem. Til gengæld er det en fin havn med store baderum, splinterny cykler til fri afbenyttelse og et klubhus med en rigtig bar, der har fadølshaner.

Vi kom til Dyvig i godt vejr og satte os for at gå Oldenordet rundt. Vi kom på afveje, så det tog tre timer, men fint var det.

Undervejs til Sønderborg blev vi overhalet af Pysseline. Vi hyggede os med at genkalde os Jens Linnets fjæs, da han fik at vide, at hans spækhugger Felicia skulle omdøbes til Moslegrisen. Det kaldte køberen sin kone, når hun blev vred.

Augustenborgs fine marina havde vi meget for os selv. Vi så slottet og opdagede, at byens eneste købmand havde lukket om søndagen. Da måtte vi til fiskebollen, “havets konge” kalder vi den. Men ved hjælp af lidt karry og tamari genopfandt jeg en sønderjysk thaisuppe, som egentlig var ok.

“Havets konge” eller “skaldyr”: Ombord på Fleur bliver fiskeboller talt op som Plan B-delikatesse.

Med kedeligt vejr i vente tog vi til Sønderborg, hvor vi mødte ikke bare Pysseline, men også Linda, Knud og John.

Så et hurtigt trip til Flensborg, hvor vi var så heldige at komme til dampmaskinefestival, som vist er en fast årlig begivenhed. Store dampere sejlede rundt i fjorden og tudede af hjertens lyst. Bitte små dampdrevne både med plads til en eller to passagerer. En dampdrevet bus og meget andet. Der var stuvende fuldt på havnen, det var enormt festligt. Vi havde nogle fine fotos af det, men vore telefoner blev hugget, da vi var på Tenerife før jul.Det var ærgerligt, men det kan lære en at skrive sin beretning med det samme.

På vej tilbage lagde vi til i Glücksburg og besøgte slottet, en fin oplevelse. Vi var de sidste gæster den dag, så de låste efter os. Udenfor mødte vi nogle udenlandske turister. Vi forklarede dem, at der var lukket, og de spurgte troskyldigt, om de ikke bare kunne låne nøglen.

Vi blev advaret mod at tage til Rudkøbing, der skulle være festival og nul pladser i havnen. Det var der nu alligevel, og trods meget kraftig sidevind lavede vi en sjælden elegant landing, som vi roste os selv meget med. En ny nabo havde ikke samme styr på det, havde fortøjningerne klar i den forkerte side og lagde an til at flænse os med sit anker. Der var en del råben og skrigen fra fruen, og de så os ikke i øjnene siden. Den næste båd kørte lige på og forankrede i broen.

Vi blev tre dage i Rudkøbing. Masser af mennesker i gaderne, de fleste med festivalarmbånd på. Der var musik i byen, vi sled os igennem et rigtigt dårligt Kim Larsen band for så at ende ved Brugsen, hvor nogle ældre herrer spillede rock, så det gyngede. Vi tog over Lohals, Omø og Femø hjem, og så var der pludseligt gået to dejlige måneder.

Af Marianne Engers

Hjemme i egen havn efter mange uger på farten.
Indlæg oprettet 18

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.